06 syyskuuta 2017

Etelänlomalla

Eka kunnon reissu täällä tehtiin toissa viikonloppuna! Reitti oli Limasta bussilla etelään noin 4 tuntia, 250 kilsaa. Herätys soi kello 3:15 ja jatkettiin unia bussissa! Meitä oli matkassa noin 100 vaihtaria ja kymmenkunta perulaista jotka järkkäs reissun. Tehtiin kaikki perus turistijutut mitä Icassa, Paracasissa ja Huacachinassa ilmeisesti kaikki tekee. Oli kyllä upeeta  luontoa, saaristoa ja merta, aavikkoa ja loputonta hiekkaa, aurinkoa ja ei mitään. Kahdessa päivässä tehtiin niin paljon juttuja että tuntui kun oltais oltu joku neljä päivää reissussa!

Ensin heti aamulla Paracasiin kun saavuttiin aamukahdeksan aikaan, lähdettiin aurinkoiselle veneretkelle Islas Ballestas -nimiseen saaristoon. Sieltä kaikki oikeesti hyvät kuvat on mun kämppiksen kamerasta. Parin tunnin aikana nähtiin vaikka mitä elukoita joita ei tosiaan Suomessa oo!

Parasta reissussa oli varmaan merileijonat! Luultiin niitä pitkään hylkeiksi mutta kuulemma ne oli merileijonia. Nähtiin niitä kymmenittäin, ottivat aurinkoa kallioilla. Pieniä poikasia tipahteli veteen ja ne karjuivat tosi hassusti yrittäessään kivuta takaisin kalliolle. Aikuisiakin tippui välillä aaltojen voimasta, niin hauskan näköisiä. Oisin voinut seurata monta tuntia pelkkiä niitä merileijonia!

Merileijonien lisäks nähtiin pingviinejä, oli pakko googlata millasia kun ite näin vaan yhden ihan pikkuruisen, ja ne onkin tällaisia Perunpingviinejä mitä tuolla elelee, 70-senttisiä! Muita lintuja nähtiin tuhansittain, isoissa parvissa. Lisäks olin maailman onnellisin kun näin ekaa kertaa luonnossa delfiinejä, nähtiin aika pieniä hyppimässä ehkä 5 tai jotain.

Sitten kohteena oli viereinen Paracas National Reserve - valtava aavikko/niemialue jossa ihailtiin maisemia ja nautittiin merituulesta. Oli vasta aamupäivä ja tuuli kovaa niin ei ollut kauheen kuuma mutta kuitenkin selvästi lämpimämpi kuin Limassa (aina kylmä ja pilvistä lähialueisiin verrattuna!!). Ihan periaatteen ja lomafiiliksen vuoksi monet jätkät oli shortseissa hah!

Kun päästiin hostellille Huacachinaan, dyynien juurelle ihaniin maisemiin, pulahdettiin uimaan altaaseen (jääkylmään veteen) ja lähdettiin piakkoin katsomaan auringonlaskua viereiselle dyynille. Oli hauskaa kiivetä isolla porukalla umpihiekassa paljain varpain, ihana loma- ja kesäfiilis. Yllättävän rankkaa se kipuaminen kun hiekka upotti! Voittajafiilis kun päästiin huipulle, korkattiin kaljat ja kateltiin auringon laskevan pikku hiljaa.

Naurettiin että ois tullut upeita hääkuvia tuolla! Reissun hauskin hetki oli kun kierittiin mun kämppiksen kanssa mäkeä alas jonkun matkaa, sitä hiekkaa löytyi mm. korvista vielä monen päivän jälkeen...

Kuten vaihtareiden reissulta saattaa olettaa, illalla oli bileet! Hostelli oli 50 metriä baarista joten kukaan ei eksynyt aavikolle.

Aamulla herättiin aavikon lämpöön ja aurinkoon. Eipä sujunut tääkään reissu ilman puhelinvarkauksia - kahdelta meidän huoneessa (18 hengen huone) nukkunelta oli aamuyöllä viety puhelin. Säikähdettiin kyllä että joku ulkopuolinen on käynyt siellä kun nukuttiin - pahinta oli että kummallakin oli kuulemma puhelin tyynyn alla tai sitten ainakin kasvojen välittömässä läheisyydessä. Mä nukuin toisen niistä yläpuolella, onneks oli kännykkä ja lompakko turistipussukassa kaulassa yölläkin.

Sitten oli edessä reissun extreme-aktiviteetti.. Ajeltiin Huacachinan aavikolla "buggy"-nimellä kutsuttavilla avonaisilla jeepeillä, hypittiin dyynien halki... Meidän kotturassa oli sentään katto, kaikilla ei. Ja parilla oli turvavyö niin löysä että ne vaan pomppi penkissään. Mä karjuin niinku ne merileijonat. Oon ollu samantyyppisellä ajelulla Dubaissa, mutta nyt tuntu jotenki vielä kauheemmalta kuin silloin pari vuotta sitten. Aattelin että jos tästä vaan selviäis hengissä. Meidän kuski oli vissiin poikkeuksellisen hullu, kaahasi ihan hulluna ja kaikki mäet veti ihan miten sattuu, ihmettelin vaan miten se auto ei kaatunut. Niistä tyhjennetään renkaista ilmaa että pomppii paremmin ja ehkä ei sit kaadu niin helposti. Tuntui että mitä enemmän me karjuttiin sitä pahemmin se hurjasteli, nauroi vaan...

Sandboarding on kans ykkös turistijuttu tuolla! Suurin osa tytöistä mentiin mahallaan, seisaalteen lautailu oli aika haastavaa kuten kaverin demonstraatiosta näkyy! Hiekalla liukui toi lumilaudan mallinen lauta ihan ku liukuri ja hubaa oli!

Tän retken jälkeen huokastiin helpotuksesta ja täristiin hetki maan pinnalla ennen kuin hypättiin vielä altaaseen ja löhöttiin pari tuntia +25 auringossa altaalla.

Ennen kotimatkaa käytiin vielä pisco/viinitilalla maistelukierroksella. Pisco on siis Wikipedian mukaan "Perun ja Chilen viinialueilla rypäleistä tislattu alkoholijuoma (brandy). Se on Chilen, Bolivian ja Perun suosituin alkoholijuoma. Piscon alkuperästä käydään kiistaa Chilen ja Perun välillä." Yleiseks heitoks on jo muodostunut "pisco or disco" ja pisco tuntuukin olevan ihan perulaisten kansallisylpes. Täällä ei kyllä oo epäilystäkään siitä kummasta maasta se on kotoisin.. Sitäpaitsi, toi lääni missä viikonloppu vietettiin on sama lääni, jossa Piscon kaupunki sijaitsee! Mä oon kyllä puoleni valinnut tässä väittelyssä.

Paska reissu mutta tulipahan tehtyä! Oltiin kaikki ihan kuolleita koulussa seuraavana päivänä. Vahva fiilis siitä että maanantain koulupäivä (se ainoo kunnon päivä) tulee aina kulumaan väsyneissä merkeissä.